assaf harel مجری اسرائیلی

صبحت های عجیب و جنجالی مجری یکی از برنامه های اسرائیل، که بحثهای زیادی رو به وجود آورده:

ترجمه:

"من نمیخوام این قسمت آخر رو به موضوع خاصی در روزهای گذشته اختصاص بدم. ولی یک موضوع کلی تر رو میخوام مطرح کنم. اگه به زندگی ما در اسراییل نگاه کنید خیلی خوبه. خب بعله گرانی هست و حقوقهامون از اونی که دلمون میخواد خیلی کمتره. مسلما سیستم بیمه درمانی میتونست بهتر باشه. و بعله سیاستمدارهامون میتونستن تاثیرگذارتر باشن و این همه باعث آبروریزی نشن. ولی اگه از دور به زندگی ما نگاه کنید اوضاعمون خیلی خوبه. واقعا. هوا عالیه. غذاها عالی...آدمها عالی...سواحل زیبا. زندگی بد نیست اینجا در کل. و نکته دقیقا همینجاست:
که ما وضعمون خوبه! ولی چند میلیون نفر هستند که ما مسئولشون هستیم و اوضاعشون افتضاحه! وضع جاده هاشون...غذا...سیستم بهداشتی...سیستم آموزشی. میلیونها نفر که در فقر کامل بسر میبرند. غزه در معرض طائون قرار گرفته. ساعتها برق و آب ندارند. اسرائیل همه ورودی و خروجی های اونجا رو کنترل میکنه. ولی خب:
"اونها حماس رو انتخاب کردند پس بذار هزینه شو بدن. انسانیت؟ به ما چه ربطی داره؟ مگه ما عرب پرستیم؟"
از روزی که دست راستی ها در اسرائیل قدرت رو در دست گرفتند خیلی ها هر روز بیشتر دارن اخطار میدن که اینجا داره به آپارتاید آفریقای جنوبی تبدیل میشه. شوخی میکنید؟ آپارتاید خیلی وقته که اینجا هست! فقط فرقش اینه که ما طرف خوبه هستیم پس ما رو زیاد اذیت نمیکنه. ما سالهاست که هر روز پدر فلسطینیها رو داریم در میاریم. حقوق اولیه شون رو ازشون میگیریم. در جده و سامره (نوار غربی) زمینهاشون رو داریم ازشون میگیریم. از وقتی که شروع کردیم از خزانه ملی یهودی ها استفاده کردن برای این که این زمینها رو بخریم!
امروز؟ یک لایحه از مجلس گذشت که میگه ما می تونیم زمینهاشون رو بگیریم و همین!
سربازهامون به سمت کسانی که سنگ پرتاب میکنن تیراندازی میکنن. چرا؟ چون اونها خطر واقعی هستند! ولی اگه تو خود اسرائیل کسی سنگ پرتاب کنه اصلا اتهام هم بهش وارد نمیشه. خبرنگارهای فلسطینی رو بدون محاکمه بازداشت میکنیم چرا که مطلبی نوشتن. هر بار جشن ملی داریم دروازه های اونها رو میبندیم که ممکنه خدای نکرده جشنمون رو خراب کنن.
سالهاست که ما این تنفر رو عمیق و عمیق تر کردیم. همون تنفری که در مذاکره هامون برای صلح ازش شکایت میکنیم. ازشون میپرسیم:
"چرا بچه هاتون رو بر ضد ما تحریک میکنید؟ چرا بهشون یاد نمیدین که عاشق ما باشن؟"
بزرگترین اختراعی که اسرائیل انجام داده حتی بیشتر از اختراعهای پروژه های تکنولوژی و یا سلاحهای رافائل قابلیت اعجاز انگیز ما برای چشم پوشی از واقعیاته. واقعیتی که فقط چند کیلومتر با ما فاصله داره. تمام یک ملت برامون نامرئی هستن...انگار اصلا وجود ندارند. در اخبار وجود ندارند...آنلاین وجود ندارند...روی فیس بوک وجود ندارند و صد در صد در قلب مردم ما وجود ندارند. هیچی! ما کشور خوبی داریم و رسئورانهای خوبی داریم و خیلی خوش میگذره وقتی میریم سفرهای خارجی...فقط در مورد اتفاقات واقعی با ما حرف نزنید. حالمون خوبه. خرابش نکنید.
ولی یه عده هم آدمهای درست وجود دارند...کسانی که تمام ماتریکس رو میبینن و دارن سعی میکنن فریاد بزنن و به بقیه ما بگن چه خبره. شاید از خواب بیدار شیم. سکوت رو بشکنیم.
دهها سازمان هستند که فقط دارن سعی میکنن به جامعه اسرائیل بگن که چه اتفاقی داره میفته و در عوض مردم در موردشون چی میگن؟ بهشون میگن چپی های افراطی! و سازمانهای نامشروع!
حالا متوجه باشید که هر کس که به شما میگه "چپ افراطی" داره سعی میکنه معادلی برای "افراطی های راست" درست کنه. و اینجوری نامشروع بودن قاتلهایی مثل باروک گلدستاین و یا قاتلان خانواده داوابشی به سازمانهایی مثل "سکوت را بشکنیم" متصل میشن.
چرا؟ "چون ما باید افراطی های هر دو طرف رو محکوم کنیم. نه؟"
ولی اونها یک مسئله کوچک رو فراموش کردن: در یک طرف افراطی هایی هستند که قاتلند و در طرف دیگه "افراطی ها" فقط حرف میزنند. در یک طرف افراطی ها (دست راستی ها) آدمها رو زنده میسوزونن و در طرف دیگه افراطی ها به دنبال حقوق بشر هستند. چرا؟ چون اصلا چیزی به عنوان چپ افراطی وجود نداره. همش داستان سرایی است. چند ساله که این مقوله اختراع شده.
وقتی در مورد تجاوز جنسی صحبت میکنیم آیا در مورد افراطی های هر دو طرف صحبت میکنیم؟ آیا میگیم هر دو طرف باید محکوم بشن؟ مثلا بگیم: اونهایی که تجاوز جنسی میکنن و اونهایی که حتی خجالت میکشن به یک دختر دست بزنن؟ آیا هر دو طرف مشکل سازن یا فقط یک طرف؟
وقتی در مورد اذیت و آزار حیوانات صحبت میکنیم آیا باز هم افراطی های هر دو طرف رو محکوم میکنیم؟ یک طرفش کسانی که حیوانات رو مورد اذیت و آزار قرار میدن و طرف دیگه کسانی که اونها رو به خانه هایشان میبرند؟
نه اینجوری نیست! برای این که هر کس که به انسانیت و انسان بودن بها بده هرگز نمیتونه افراطی باشه. ولی در طرفی که پر از قاتل است دنبال طرف مقابل میگردن.
سعی کنید مرتکب قتل نشید و انسانها رو مساوی فرض کنید. بعد میشه گفت با طرف مقابل برابری دارید. سازمانهای حقوق بشری مشروعیتشون از همه بیشتره. و تنها گروههایی هستند که در جامعه امروز اسرائیل سالم مونده اند.
اونها دارن سعی میکنن یک جامعه خواب رو بیدار کنن. یک جامعه ای که خودش رو به خواب زده. اونها از تمام شهرک سازی ها و دیدبانی ها بیشتر به ما امنیت میدن.
برای همینه که بنت و نتانیاهو تلاش میکنن که بگن اونها مشروعیت ندارن. دلیلش اینه که اونها حقایق رو در مورد اشغال و واقعیات میگن. و نتانیاهو و بنت میدونن که یک روز شهروندان اسرائیل از خواب بیدار خواهند شد و کشف خواهند کرد که اون طرف خط سبز چه اتفاقاتی داره میفته...چه بلایی داره سر سربازهامون میاد..و بچه هایی که در آن حوالی بزرگ میشن..و آدمهای سالخورده و خانواده ها و میلیونها آدم بی گناه...و چقدر هزینه رو بودجه ما میذاره و جامعه مون و اقتصادمون!
و آن روز مردم از خودشان خواهند پرسید که آیا سرزمینهای اشغالی ارزش همه اینها رو داره؟ برای این که اگه از دید امنیت نگاه کنید هر فرمانده و هر ژنرالی که باهاش صحبت کنید سالهاست که میگن همه اینها مسخره است. این سرزمینها امنیت ما رو بیشتر نمیکنه.
برای همینه که من اعتقاد دارم و شاید خودم رو متقاعد کرده ام که در نهایت دست راستی ها شکست خواهند خورد چرا که از حقایق فراری هستند. از واقعیات. سعی میکنن روی حقایق سرپوش بگذارند و یا پنهان کنن و اجازه ندن که مردم حقایق رو بشنوند و اجازه ندن که مردم در موردش بحث کنند. ولی در نهایت آرام کردن کسانی که در این طرف آپارتاید هستند و شکمهایشان سیر است زیاد سخت نیست. ولی طرف دیگه ای هم وجود داره..تمام یک ملت دیگه. و اونها اینجا حضور دارند...حتی اگه ما در موردشون حرف نزنیم و یا به جا نیاریم. و ما وانمود میکنیم که فقط ما وجود داریم و و خدا و سرزمینهایی که خدا به ما اعطا کرده.
اگه حتی برای یک بار هم که شده بیدار شیم قبل از جنگ...چرا که تا حالا همیشه فقط بعد از جنگ بیدار میشیم...حتما باید جنگ یوم کیپور رو انجام میدادیم تا بتونیم با مصر قرارداد صلح امضا کنیم...حتما باید انتفاضه بوجود میومد که بتونیم در اسلو قرارداد صلح امضا کنیم.
اگه حتی برای یک بار هم که شده میتونستیم انقدر باهوش باشیم که که قبل از جنگ به قرارداد صلح برسیم. بدترین حالت اینه که بعد از یک جنگ یا چند جنگ...ولی بالاخره بیدار خواهیم شد!"


ترجمه: یکی از صفحات فیسبوک

لینک ویدئو در یوتیوب

برچسب ها : assaf harel israel آمریکای جنایت کار آپارتاید اسرائیل ظلم غزه فلسطین مردم ویدئو
  • ۰
  • نظرات (۱)

    بعد وقتی می گن از طریق خود مردم اسرائیل میشه اسرائیل رو نابود کرد فریاد وااسلاما گوشها رو کر می کنه 
    پس این اسرائیلی نیست کیه؟ 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">